Senin, 23 November 2015

Komplikasi biasa Sinusitis

Komplikasi biasa Sinusitis

Terdapat beberapa darjah yang berbeza sinusitis, ia boleh maju dari ringan kepada akut dengan cepat jika dibiarkan. Ia juga boleh menjadi sinusitis kronik dan yang benar-benar sengsara.

Sinusitis boleh menjadi akut jika ia bertahan untuk selama beberapa hari berikut dengan selesema yang biasanya hilang dalam kira-kira dua belas minggu. Sebaliknya, resdung boleh berkembang menjadi sinusitis kronik apabila gejala (iaitu sakit kepala, demam, titisan bedah hidung, selsema dan lain-lain) akhirnya berpanjangan selama lebih dari 12 minggu.

Terdapat sebab-sebab yang baik untuk mendapatkan rawatan dimulakan secepat mungkin. Berikut adalah beberapa komplikasi yang mungkin boleh timbul jika resdung tidak dikawal.

Salah satu komplikasi menyumbang sinusitis adalah Osteomyelitis.This biasanya dikaitkan dengan frontal sinusitis akut dan boleh juga dikaitkan dengan bernanah subperiosteal, yang asalnya digambarkan oleh Sir Percival Pott sebagai "tumor bengkak Pott" dalam 1760. Pakar juga berkata, kebanyakan lelaki remaja dengan frontal sinusitis akut adalah khusus pada ancaman bagi masalah kritikal. Komplikasi ini termasuk jangkitan pada dahi dan tulang muka lain. Gejala yang paling biasa adalah sakit dahi, leukocytosis dan demam gred rendah.
Penyebaran jangkitan oleh bakteria anaerobik ke otak, kedua-duanya melalui saluran darah dan melalui tulang dianggap sebagai komplikasi yang paling berbahaya sinusitis, terutamanya frontal dan resdung sphenoid. Ini jenis komplikasi keputusan untuk mengancam nyawa keadaan seperti meningitis dan abses. Apa-apa jenis kes, individu yang terjejas akan melalui kesedaran diubah, masalah penglihatan, perubahan personaliti, sakit kepala, koma, sawan dan akhirnya kematian.
Satu lagi komplikasi sinusitis adalah apa yang mereka panggil jangkitan orbit atau jangkitan rongga mata. Ini menyebabkan keradangan yang yang menyebabkan mata liut, satu masalah lagi teruk sangat jarang berlaku sinusitis ethmoid. Ini adalah kes apabila pesakit kehilangan pergerakan mata dan akan mengalami kehilangan penglihatan atau buta disebabkan oleh tekanan ke atas saraf optik yang tetap kadang-kadang. Di samping itu, individu penderitaan yang akan bertahan penyakit yang teruk dan demam dalam banyak contoh.
Jelas sekali, ia adalah importatnt untuk mendapatkan sinusitis kronik di bawah kawalan secepat mungkin. Mujurlah, terdapat banyak ubat resdung semulajadi yang berkesan di samping biotic anti yang cepat boleh membantu anda menghapuskan resdung.

Kelewatan walaupun beberapa hari serius boleh rumit keadaan anda. Sila, bermula pada pelan tindakan secepat mungkin supaya anda boleh mengelakkan bukan sahaja komplikasi di atas, tetapi juga beberapa orang lain yang sama-sama serius.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar